StockholmStreetraceProductions. Forum Index
StockholmStreetraceProductions.
Stockholm Streetrace Productions. 
FAQFAQ UsergroupsUsergroups
SearchSearch MemberlistMemberlist
Log in Log in to check your private messages Profile Register
Happi undrar en massa saker

Post new topic   Reply to topic    StockholmStreetraceProductions. Forum Index -> Allmäna Frågor rörande Film/Foto.
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Anonymous
Guest

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 5:21 pm    Post subject: Happi undrar en massa saker Reply with quote

Hej alla!

Som säkert de flesta av er redan sett på Birkas forum, så är jag numera ansvarig för filmdelarna. Jag sa först att jag inte kunde ta hand om det för jag VET ingenting... Men men...

Så nu får ni kliva upp ur soffan, lämna chipspåsen och tanten, och masa er in hit för att förklara så jag förstår. Inte en massa tekniskt snack, minns att jag är rookie som i princip aldrig hållit i en filmkamera. Förmodligen blir det följdfrågor av det hela... Ni vet sen förut hur jag är =)

Det första jag vill veta är hur en klippning går till, alltså själva proceduren.

Vidare vill jag veta hur det går till att skapa en DVD.

Sista frågan gäller foto, här kan jag heller ingenting så: Vilken grundutrustning måste man ha för att kunna ta bra bilder i mörker?

............ och så vill jag inte vänta tills jul innan jag får svar. Rolling Eyes

/Hap
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 6:55 pm    Post subject: Reply with quote

För att få till bra bilder i mörker är väl extern blixt och ett ljusstarkt objektiv att föredra Smile
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Wed Oct 24, 2007 8:42 pm    Post subject: Reply with quote

Har aldrig nånsin hört ordet "ljusstarkt" Vill du förklara?

Å till alla andra FÖRLÅT att jag inte kan nåt.. än. Det kommer.
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Thu Oct 25, 2007 8:03 am    Post subject: Reply with quote

För mig går proceduren till på följande sätt:

1. Laddar in filmen till datorn

2. Laddar in den i redigeringsprogramet, olika för många men jag använder Vegas Video 7.0.. samtidigt som programet "läser" igenom materialet så kollar jag igenom det och ser vad som är bra och vad som är dåligt, vad som går att använda.

3. Bara att börja klippa, mata in låtar, ideér, låta fantasin flöda... jag gillar att ha ideén innan jag åker ut och filmar och sedan finslipa på det.

4. Spara ner filmen i råformat för att sedan koda ner (så storleken blir mindre och den går att ladda upp nätet).

Så går jag tillväga, hoppas det hjälpte lite Smile
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 3:12 pm    Post subject: Reply with quote

Tack Eddie, ja det underlättar att veta mer. Vore kul om ni andra med skriver hur ni gör.
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:12 pm    Post subject: Reply with quote

Happi wrote:
Har aldrig nånsin hört ordet "ljusstarkt" Vill du förklara?

Å till alla andra FÖRLÅT att jag inte kan nåt.. än. Det kommer.

Att ett objektiv är ljusstarkt betyder att det kan ta in mycke ljus även om det inte finns så mycke. Det är känsligt för ljus.

En kamera som klarar högt ISO-tal är oxå bra att ha. Alltså en kamera som går att ställa in så den blir ljuskänsligare.

ISO-talet kommer från gamla 35mm filmerna där man innan man skulle fota fick välja vilken ISO man skulle ha å sen ge sig ut att fota..
Numera kan du välja det i kameran bild för bild om du skulle vilja..

Redigering går till på samma sätt oavsett program i stort sätt..
Du kan få va med nån gång när jag klipper ihop nått litet.. Har några grejer på gång..

Att skapa en DVD är lite knepigt. Man måste först klippa ner alla delar av filmen. Ska man tex ha olika avsnitt/detävlingar som varsitt spår får man redigera filmen så varje deltävling blir 1 fil.
Sen slänger man ihop dom i ett annat program, skapar menyer och sen bakar ihop allt till en DVD-skiva..
Back to top
Anonymous
Guest

PostPosted: Tue Nov 06, 2007 6:15 pm    Post subject: Reply with quote

Jaaaaa jag är jättegärna med och tittar i praktiken. Alltid lär jag mig nåt. Tack!

Och tack alla som har svarat, snälla ni är mot en rookie!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    StockholmStreetraceProductions. Forum Index -> Allmäna Frågor rörande Film/Foto.

Informations
Page 1 of 1    
Permissions:
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Jump to:  
Bottom Tabs MOD by reddog